Co robi DJ od strony technicznej? Przygotowanie sprzętu do imprezy

Do grania muzyki na imprezach nie jest potrzebny tylko sprzęt, ale też umiejętność mądrego i kreatywnego wykorzystywania go. DJ sety nie są związane tylko z puszczaniem muzyki, ale jej efektownym kreowaniem. Przeczytaj, jak wygląda praca DJ’a od strony technicznej.

Co robi DJ od strony technicznej?

Dla większości osób praca DJ’a kojarzy się z tym, że przyjeżdża na miejsce imprezy, pogra kilka kawałków, skasuje pieniądze i odjeżdża w dal. W dużym stopniu praca DJ na wesele związana jest ze zdobyciem dość obszernej i specjalistycznej wiedzy dotyczącej tego, jak wykonywać swoje obowiązki coraz lepiej.

Trzeba przyznać, że dla mnie, jako dla DJ, obsługa muzyczna imprez to świetna zabawa. Kontakt z ludźmi jest nieoceniony tak jak i satysfakcja z wykonanej pracy.

W idealnym świecie wystarczyłaby muzyka, by ludzie chętnie się bawili, lecz w obecnych czasach sama ona nie wystarczy. Zacznijmy od początku. Od strony technicznej całą pracę DJ’a można podzielić na kilka elementów technicznych:

  • nagłośnienie,
  • oświetlenie,
  • baza muzyki,
  • obsługa muzyczna.

Jeśli ktoś postawi na swoim, może śmiało podzielić pracę DJ’a na jeszcze większą ilość sfer technicznych i je ponazywać, lecz te powyżej są podstawowe.

DJ sety – Jak to wyglądało kiedyś?

Nie zapomnę tego nigdy. Szkoła podstawowa. Pamiętam, jak kilku zakapturzonych starszych ode mnie chłopaków przed apelem szkolnym, znosiło potężne i ciężkie głośniki. Do tego w zestawie znajdowały się strasznie toporne wzmacniacze, nie mówiąc już o samym sprzęcie do odtwarzania. Bardzo mnie to zainteresowało. Można śmiało powiedzieć, że DJ 25 lat temu nie mieli lekkiego życia. Dosłownie i w przenośni. Sprzęt toporny, wielki i wyglądał jak panel sterownia Sojuza. Każdy chciał siedzieć obok DJ’a to już było +100 punktów dla fejmu na dzielnicy.

Tak na poważnie. Odwołałem się do imprez i apeli szkolnych, bo najczęściej każdy w nich uczestniczył i kojarzy mniej lub bardziej. To, co się działo w szkole przed takimi dość mocno improwizowanymi wydarzeniami.

Zajmując się zawodowo obsługą muzyczną imprez, trzeba polegać nie tylko na wiedzy, którą przekazał Ci z reguły starszy bardziej doświadczony kolega (którego akurat eksperymenty przy sprzęcie nie zabiły), lecz także na wiedzy, którą trzeba zdobyć samemu.

Bardzo mi z tego powodu przykro, ale temat jest dość obszerny, więc postaram się z nim obejść w miarę po ludzku.

Sety DJ’skie i mix utworów – przygotowanie sprzętu

Jak przygotować sprzęt na muzyczne sety? Jest kilka kluczowych kwestii, które muszą zostać spełnione. Utwór dobrze wybrzmi, jeśli DJ będzie dysponował nowoczesnymi urządzeniami, które poprawią jakość dźwięku, a tym samym – całej imprezy.

Nagłośnienie

Sam fakt wykorzystywania nagłośnienia w obsłudze muzycznej imprez nikogo nie dziwi, lecz już to, na jakiej podstawie i dlaczego DJ wybrał właśnie takie – to już inna kwestia.

W moim przypadku posiadam dwa zestawy nagłośnienia w konfiguracji 2.1. Pierwszym z nich jest zestaw dwóch sztuk Turbosound Milan M15 wraz z głośnikiem basowym, Turbosound B15. Drugim z nich jest zestaw dwóch sztuk QSC K12.2 wraz z głośnikiem basowym QSCK112. Jestem przekonany, że nic Tobie to teraz nie mówi, ale w skrócie powiem, że ten drugi jest dwa razy lżejszy przy dwukrotnie większej mocy. Tak naprawdę nie chodziło mi konkretnie o moc, jaką ma zestaw QSC, lecz o to, jak dobrze brzmi.

Nie trzeba grać głośno, by wszystko pięknie słyszeć. Przygotowanie takiego nagłośnienia do imprezy nie jest czymś szczególnie trudnym. Jeśli posiadasz wózek na kółkach, by przetransportować kilkadziesiąt kilo na miejsce, w którym będzie miał stać nagłośnienie. Nie można niczego przewidzieć, na 100%, ale warto mieć ze sobą rozdzielnie prądu z zabezpieczeniami przeciwzwarciowymi i z zabezpieczeniem różnicowym, gdyby przypadkiem doszło do awarii sieci. Do posadowienia nagłośnienia w odpowiednim miejscu służą statywy, na które nakłada się głośniki. Po podłączeniu przewodów zasilających można podłączać przewody sygnałowe, którymi popłynie dźwięk z miksera.

Problemy techniczne związane z nagłośnieniem

Dobrze jest być świadomym, jakiego rzędu moc jest pobierana przez zestaw nagłośnienia, ponieważ możemy się lekko zdziwić, gdy bezpieczniki w namiocie, w którym gramy, będą spadać przy mocniejszym uderzeniu. Przygotowanie nagłośnienia nie jest jakoś szczególnie skomplikowane – dopóki nie pojawią się przed DJ problemy, które spotykają każdego wykonawcę na salach weselnych.

Największym problemem każdego DJ czy zespołu na wesele jest występujący pogłos lub wybijające się częstotliwości. W skrócie. Siedzisz na weselu. Muzyka płynie z głośników, pojawia się echo i wszystko się miesza, że nie idzie niczego zrozumieć. Niektórzy uważają, że do zamaskowania tego problem wystarczy nagłośnić muzykę. Niestety nie. Na bank będzie gorzej. Więc można się na to przygotować, opuszczając głośniki w kierunku parkietu, (kątując je) trochę licząc na to, że dźwięk odbijając się pod pewnym kątem od podłogi, wygasi powstające echo. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie przeciwległej kurtyny z materiału lub zasłony, by absorbowała te dźwiękowe ciekawostki.

Musimy się zgodzić z tym, że nie każdy z nas ma jakiś szczególny słuch muzyczny i jednemu nie przeszkadza, gdy bas gniecie jego klatkę piersiową, bo i tak nie słyszy już od kilku lat, a dla drugiego wyższe tony będą drażniące. Niestety na to też warto znaleźć rozwiązanie. Oczywiście – nie oczekujmy, że każdy DJ będzie pracować jak akustyk na weselu. Ja też nim nie jestem, ale jakieś podstawy warto znać.

Oświetlenie

Niestety w tym miejscu przygotowanie do imprezy jest znacznie bardziej skomplikowane. Już samo to, że różnego rodzaju świateł są dziesiątki, to już nie wspomnę o kwestii sterowania. Ja posiadam 4 głowice marki Contest oraz w drugiej wersji oświetlenia 8 belek LED bar wraz z potężnymi reflektorami retro. Samo przygotowanie show świetlnego i zaprogramowanie świateł może trwać długie i ciężkie psychicznie dni.

Do zaprogramowania oświetlenia, jego ruchów, barw itp. wykorzystywane są sterowniki. Mogą one być w formie osobnego urządzenia lub takiego pendriva podłączanego do laptopa, na którym jest specjalny program. W obu przypadkach językiem porozumiewania się laptopa/sterownika ze światłami jest protokół DMX.

Czym jest protokół DMX?

Protokół DMX to taki język, który polega na wysyłaniu krótkich impulsów cyfrowych przez sterownik o określonej częstotliwości do odpowiednio zaadresowanego odbiornika. Każde ze świateł posiada kilka kanałów sterownia. Jednym kanałem może być sterowanie horyzontalne, drugi kanał to sterowanie wertykalne, trzeci to kolory, czwarty to wyświetlanie wzorów. Nie ma rzeczy niemożliwych, więc DJ musi nauczyć się programowania tego typu urządzeń oraz tego, w jaki sposób nimi sterować. Nie ma, co lamentować, po prostu trzeba się nauczyć tego, jak tym sterować i na czym to polega. Po przygotowaniu light show i dodatkowych scen świetlnych, gdy jesteśmy pewni, że wszystko pracuje, możemy spakować sprzęt pojechać na imprezę.

Obsługa muzyczna DJ MIX

Prawie każdy kojarzy obsługę muzyczną z odtwarzaniem lub odgrywaniem odpowiednich utworów do tańca dla naszych gości. To jasne. To już tak naturalne, że wbiło się w nasze głowy na stałe. Widzimy przecież, jak domorośli Dj w autobusach odtwarzają na cały głos muzykę ze swoich telefonów (HEHE). Tutaj nasi ulubieni pasażerowie wykorzystują telefon, jako źródło dźwięku. DJ używa odtwarzacza mp3, CD, DVD gramofony i inne. Nie ma większych ograniczeń. Źródłem dźwięku nazwę urządzenie, które jest zdolne do odtworzenia zapisanego na nośniku utworu muzycznego. Najprościej ujmując – DJ może grać z płyt CD, DVD i pendrive, na których ma muzykę.

Co jest niezbędne, aby zagrać DJ sety?

Do przesłania dźwięku z odtwarzaczy potrzebne są przewody podłączone do miksera czy urządzenia sumującego źródła dźwięku i umożliwiającego płynne zmiany źródeł dźwięku.

Miksery estradowe czy też DJ’skie umożliwiają podłączenie mikrofonów, czasem niezbędnych przy pracy. Blok składający się z szeregu połączonych ze sobą utworów muzycznych – głównie w podobnym styku muzycznym i tempie – nazywa się setem muzycznym. Set DJ’ski nazwę wziął od tego, iż DJ przygotowuje utwory i wybiera ich kolejność przed swoim występem. Pozwala to DJ’owi w jak najlepszy sposób wyrazić siebie lub swój styl.

Znajdą się także tacy, którzy teraz przypomną mi i pogrożą palcem, że zapomniałem także o DJ’ach, którzy grają nie tylko z odtwarzaczy, a także z kontrolerów DJ’skich.

Kontroler DJ’ski – co to takiego?

Kontroler DJ’ski no nic innego jak urządzenie podłączone do komputera, dzięki któremu DJ może sterować fizycznie wirtualnymi odtwarzaczami lub mikserami. Wydaje się to dość mocnym udogodnieniem, lecz trzeba zauważyć, że laptop jest jeden i zawsze może pójść coś nie tak. DJ używający kontrolera, najczęściej korzysta z kilku najbardziej znanych na świecie programów do puszczania muzyki na imprezie. Są nimi: Traktor DJ, Serato lub Virtual DJ.

Każdy z programów do puszczania muzyki ma swoich zwolenników i przeciwników. Nie zmienia to faktu, że każdy z nich umożliwia odtwarzanie muzyki z naszego komputera.

Baza muzyki – skąd utwory na muzyczne sety?

Skąd DJ bierze muzykę? Kiedyś dawno temu nagrywano audycję na kaseciaki i potem odtwarzano na imprezach. Ponad 20 nie za bardzo tego pilnowano, więc takimi piratami handlowano na targowiskach. U panów z targowisk można było dostać wszystko to, co było widać i to, czego nie było widać. Z jednej strony człowiek mógł nabyć muzykę, której jeszcze nie usłyszy długo w Polsce, z drugiej wszyscy wiedzieli, że są to piraty. Nie pochlebiam takiego sposobu nabywania muzyki, ale tak kiedyś było i tak kojarzę swoje dzieciństwo.

Obecnie muzyki na rynku jest ogrom. Miliony utworów wypuszczanych przez wytwórnie i artystów na całym świecie. Utwory, które DJ chce wykorzystywać zgodnie z prawem w Polsce, powinny być ze sprawdzonego źródła i legalnie zakupione. KONIEC, KROPKA. DJ może także zaopatrzyć się w muzykę na odpowiednich stronach z legalną muzyką i nabyć taką za złotówki, euro czy dolary. Kupno utworów przez DJ nie uprawnia go to tego, aby taki utwór mógł zostać legalnie odtworzony. W celu wykorzystywania utworów przez DJ’a na jednorazowych imprezach tanecznych musi on mieć prawo do publicznego odtwarzania. Organizator imprezy zobowiązany jest do opłacenia licencji ZAIKS, ZPAV czy STOART zabezpieczając legalność imprezy. Tak to działa w naszym kraju. DJ musi kupić muzykę, mieć na to kwity, a organizator powinien zakupić dla niego licencję, by mógł on pracować na jego imprezie.

Muzyka na żywo – DJ na wesele z instrumentem perkusyjnym

Rzadko kiedy zdarza się, że DJ na wesele potrafi grać na instrumencie. Tak się składa, że akurat ja jestem jeszcze perkusistą, co jest świetnym urozmaiceniem imprezy.

Na weselu jestem DJ i perkusistą, więc obsługuję odtwarzacze, miksery i dodatkowo dochodzi do tego wszystkiego perkusja Roland TD17KVX wraz z samplerem perkusyjnym Roland SPD SX. Perkusja podłączona jest do miksera DJ’skiego a do perkusji sampler. Co mi to daje? Praktycznie nieograniczoną możliwość grania na żywo do różnych źródeł dźwięku.

Sam sampler to możliwość zagrania nawet 900 utworów bez wstawania ze stołka perkusyjnego. Powiem szczerze, że jak przygotowywałem show perkusyjne na imprezy, to nie spodziewałem się tego, jakie to będzie skomplikowane sprzętowo. Po pewnym czasie zdobyłem na tyle dużą swobodę w trakcie setów, że bez problemu jestem w stanie wykorzystać maksymalny potencjał tego, co mi daje ten sprzęt.

Jestem w stanie miksować muzykę na żywo, grając na perkusji. Nie wiem, czy to wybrzmiało wystarczająco mocno, ale to może zażartuje: niektórzy DJ nie są w stanie miksować muzyki nawet bez żadnego dodatkowego instrumentu.

Zastosowanie samplera perkusyjnego, perkusji i całej konsoli DJ’skiej spowodowało, że naprawdę gość na imprezie może mieć wrażenie, że gra tam zespół. O to mi chodziło. Cały czas ulepszam i przygotowuje się technicznie do Waszych imprez i nie mogę nie wspomnieć tego, że niebawem ziemia się zatrzęsie, bo mam kolejny pomysł 😀

5 / 5 - (41 votes)